Central European Advisory Group
cz / en / ger / fr / it / esp / rus / 中文

Finanční plán

Finanční plán

Máte obavy, že nedokážete sestavit finanční plán? Věřte, není to nemožné. Svůj osobní rozpočet také řídíte a víte, co si můžete a co nemůžete dovolit. Víte, že pokud všechno utratíte už v polovině měsíce, máte do další výplaty prostě smůlu.

V klidu si rozmyslete, co všechno je třeba k rozjezdu. Počítač, telefon, doména a web. To vše jsou příklady jednorázových investic, které musíte na začátku vynaložit, abyste měli s čím začít.

Budete mít dva typy nákladů, fixní a variabilní.

Fixní jsou ty, které musíte platit stále, bez ohledu na to, zda zákazníky máte nebo ne.

  • Nájem za kancelář (pokud nepodnikáte z domova) nebo obchod
  • Připojení k internetu a telefon
  • Koupili jste auto či stroje a vybavení, musíte platit měsíční splátky

Variabilní náklady se mění v závislosti na tom, jak váš byznys běží.

  • Nákup materiálu a surovin
  • Marketing a propagační materiály
  • Zaměstnanci

Samozřejmě toto je pouze základní výčet nákladů, vše záleží na typu vašeho podnikání.

Dále je třeba naplánovat příjmy. Propočtěte si, za kolik budete prodávat zákazníkům, abyste vydělali. Prodávat za náklady určitě neplánujete. Vypočtěte si bod zvratu, neboli kolik kusů výrobku a za jakou cenu musíte při vašich nákladech vyrobit, abyste se dostali na nulu a kdy začnete vydělávat. 

Při plánování příjmů buďte rozvážní, nečekejte, že budete vydělávat od prvního týdne po rozjezdu. Naplánujte si pozvolný rozjezd a navyšování prodejů, včetně sezónních výkyvů a měsíců, kdy lidé prostě utrácejí méně (například po Vánocích).

A na závěr, praktická rada, dejte si do rozpočtu rezervu. Malou ale rezervu. Nevím jak je to možné, ale vždycky se objeví nečekané výdaje nebo je něco dražší, než jste předpokládala.

Chcete-li se poradit, napište nám, rádi Vás uvidíme.